Wednesday, June 23, 2010

TMK siri 2

Salam....

kita bersambung lagi mengenai teknik menjawab kimia. Kali ni cikgu akan fokuskan kepada aspek-aspek berikut:

1. Persamaan Kimia
Biasanya pelajar gagal membezakan antara
- persamaan tindakbalas
- persamaan setengah
-persamaan ion

(lihat contoh dalam slide untuk membezakan ketiga-tiga persamaan kimia diatas)
Pelajar juga tidak dapat menulis persamaan dengan seimbang

2.Gambarajah/radas tindakbalas

Antara kesalahan paling banyak dilakukan oleh pelajar ialah:
- pelajar melukis gabus/penyumbat terlalu jauh kedalam tabung uji/dibawah aras mulut bekas
- gambarajah yang dilukis tidak berlabel
- larutan tidak dilorek
- tidak melukis alat sokongan(retort stand)pada tabung uji dan sebagainya.(yang ni kes luar biasa sebab tabung uji boleh berdiri sendiri..bela hantu raya ko?)

3. Menyatakan warna mendakan/larutan dengan tidak tepat contohnya:
bromine water - brown colour (betul)
bromine water - chocolate colour (salah)


4. Tidak menghuraikan kaedah yang tepat bagaimana ujian dilakukan keatas gas
- pelajar mesti menyatakan perlakuan-perlakuan penting 
- mesti ada perkataan placed (dekatkan) kayu uji menyala/berbara

5. Tidak menyatakan kuantiti yang sesuai.Pelajar harus  nyatakan kuantiti bahan yang digunakan contoh
     -  10 ml sodium thiosulphate ditambah ke dalam....
     - 5 ml sulphuric acid 0.5 mol dm-3 ditambah (jika asid -nyatakan kepekatan dan isipadu yang diguna)

rasanya sampai sini aje..nanti kita sambung lagi..
Kimia Itu Mudah Insy A+



3 comments:

Gagak hitam said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

test je ni

sulaiman said...

cobaan

Post a Comment

i love chemistry © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute